tisdag 18 oktober 2011

Öjersjö

Säkert har ni som jag lite skämtsamt flikat in frågan "Vad kom först: Hönan eller ägget?" när det passat i konversationen. Igår gjorde jag det när jag pratade med en yngling på banken. Men till skillnad från andra gånger så bestämde jag mig för att gå till botten med frågan denna gången. Tyvärr stängde banken innan vi kommit till något bra svar så jag fortsatte grubbla på vägen hem, under middagen och hela kvällen fram till sent på natten. För om man ser krasst på det: Om det skall kunna bli en höna måste det ju finnas ett ägg. Men var skulle det komma ifrån? Just det, hönan. Och hönan finns ju inte om det inte först funnits ett ägg. Och ja, ni anar kanske hur mina tankar gick. Till slut ringde jag till Mona trots den sena, eller snarare tidiga, timmen. Jag har alltid betraktat Mona som något av en själsfrände men jag kanske måste ändra min uppfattning om henne. När hon äntligen svarade och jag ställt frågan blev hon alldeles ursinnig. Nackdelen är att vi nog inte kommer att höras av på ett tag men fördelen var att jag äntligen slutade grunna på det där med hönan och ägget. Kanske stämmer det som min terapeut Rustan i Öjersjö sa i slutet av 80-talet, att ilska också kan innebära något positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar