söndag 3 juli 2016

Ödsmål

På 70-talet var det populärt med skivor med politisk musik. På den tiden var många skivor vad man kallade "lite vänster" och nästan alla sådana plattor sålde bra, förutom min egen LP "Dansbands-marxisten". Så för att sticka ut lite gav jag även ut en "högerskiva". Eftersom den vände sig till rika gavs den ut på kassettband med signerade fodral av sämskskinn och priset sattes onödigt högt, allt för att locka rätt målgrupp. Något den tyvärr aldrig gjorde.
Plattan hette "Högergänga!" och hade 2 sidor med 7 spår vardera:

Sidan A
1. En Sång Från Ovan
2. Söta Syster Siv, Så Härligt Konservativ
3. Överklassjazz
4. Avdrags-Gill (Ta Av Dig Lite Till)
5. Inga Skratt Med Marginalskatt
6. Det Är Dej Jag Vill Ha (Eller Dina Optioner)
7. Högergänga! (Mel. Waterloo, Andersson/Ulvaeus)

Sidan B
1. Arvs-twist
2. En Kärlek Lika Stor Som Min Förmögenhet. (Ballad)
3. Stången Står Styv Med Vår Blågula Fana I Toppen.
4. Du Och Jag - Med Ränteavdrag
5. Gammeldans och Bolagsstämma  
6. Lockout, baby!
7. Du Gamla Du Fria    (Solist: Anna-Stina Silverskiöld, Nävertrumpet.
    Kör: Tivedens Sjöscouter)

Plattan väckte en del uppmärksamhet men tyvärr inte på något positivt sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar