onsdag 11 maj 2011

Töreboda

Spelade på Inspirationsdagarna för Företagarföreningen i Töreboda. Innan mig föresläste Roland Övervold från Nossebro företagarförening på temat:  Gör det  –Now! om entreprenörskap och utvecklingslära i ett föränderligt Västergötland. Roland har tydligen blivit utsedd till en av Nordöstra Västergötlands tjugo bästa talare.

Roland talade om sin metod som han kallar Göra-gjort-fort-metoden och sa att de fyra viktigaste punkterna var:

  1. Att behöva göra något
  2. Att göra det
  3. Att få det gjort.
  4. Att göra "brakbulle" (kunde inte se vad han skrev)
Han berättade att det i nästan alla fall (utom om man tex. inte kan) beror på någon av dessa punker när saker inte blir gjorda. Han tog exempel från bl. a. Månlandningen, Mordet på Kennedy och tillverkningen av världens största sax där Roland själv varit med på ett hörn (i det sista exemplet, alltså).

Han berättade också att han startat och driver butiken Nossebro Rördelar och Parfym tillsammans med sin nya fru Maud. Det tyckte jag var konstigt för jag råkar veta att den affären (butiken alltså) är nedlagd sedan några år. När jag frågade om detta bad han mig att ställa mig upp och visade mig som ett typiskt exempel på negativ tänkande och något som han kallar ”energitjuv”. Det kändes ju förstås lite dumt.

På lunchen var det avokadohalvor med sås och jag tänkte sätta mig bredvid Roland för att prata lite om min karriär som ju går lite trögt emellanåt. Men det kostade 800 kronor extra utan moms att sitta vid Rolands bord (+kaka till kaffet) så jag hamnade istället bredvid en trevlig kvinna som hette Gunilla Havrefors och skulle starta en presentaffär utanför Moholm. Det visade sig att vi hade en gemensam vän som var död. Sånt är ju alltid trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar