torsdag 16 juni 2011

Tiveden

Jag är normalt en lugn och sansad person men idag blev jag riktigt irriterad på Åke. Han har nämligen alltid hävdat att han är bra på att "mecka" med bilar och därför har han bytt däck på min bil när det varit dags för sommar- eller vinterdäck. Och så gjorde han för några veckor sedan också men idag, till min stora förvåning, blev jag stoppad av polisen för att jag hade vinterdäck!
Polisen hävdade dessutom att mina däck var "dubbade", nåt slags polisuttryck som jag inte känner till men som jag tolkade som att han antydde att däcken var stulna. Det tog mig en bra stund att övertyga honom om att de verkligen inte var "dubbade" utan att jag hade köpt dom själv och att jag till och med har kvar kvittot hemma i min Volvo-pärm. Till slut lät han sig i alla fall övertygas.
När jag sedan äntligen fick tag på Åke kröp det fram att han förmodligen glömde byta däcken våren 1992 och måste ha varit i otakt sedan dess, dvs varje år har han satt på sommardäcken på hösten och vinterdäcken på våren. Detta förklarar inte bara varför jag kört fast (med bilen) så ofta på vintern. Det förklarar tydligen, enligt Åke, även varför vi haft ett skarpt vinande ljud i bilen varje sommarsäsong. En liten tur i oturen är att det varit Åke som lidit mest av detta och att det har varit orsaken till att han ungefär en gång i timmen på sommaren måste gå ur bilen och vråla besinningslöst rakt ut för att lugn ner sig.
Speciellt otrevligt blev det en tidig morgon när vi körde igenom Tiveden och Åke stod och vrålade ovanligt illa i en skogsglänta. Det bar sig inte bättre än att två kraftigt byggda tyska turister som låg och sov i ett tält alldeles bredvid blev fullständigt vettskrämda och angrep Åke i raseri med ett Trianga-kök av hög kvalitet. Sedan dess hör Åke ett vinande även när Tyskland kommer på tal, så jag har undvikit det ämnet. Särskilt i bilen på sommaren. Men det skall bli ändring på det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar