måndag 7 maj 2012

Mölndal

Idag spelade jag och Snabb-Sune på nedläggningen av Buråsskolan. Till arrangörens fördel måste sägas att man hade förberett sig väl och till och med byggt en scen som föreställde en stor tårta med en ridå som skulle öppnas när vi började spela. Jag hade förberett ett program med några skojiga och småfräcka låtar för att lätta upp stämningen men i samma ögonblick som studierektorn drog ifrån ridån och vi satte igång insåg jag att något var fel. Publiken bestod inte alls av skolans personal. Istället var det ungefär femtio barn i 10-års åldern. Så redan efter tredje låten “Inga Dåliga Grejer, Tjejer!” från LP:n “Fredagsmys” från -89, så drog studierektorn för ridån igen och förklarade stressad att han trott att vi var clowner. Jag trodde han syftade på Sunes utseende och Sune tog väldigt illa vid sig, vilket ledde till en ganska hätsk ordväxling och ett mindre handgemäng som i sin tur medförde att Sune föll ned från sin stol och tog både gitarr,ridå och en stor del av tårtan med sig i fallet, med kraftigt näsblod och flera gråtande barn som följd. Sune blev upprörd på ett inte helt barnvänligt sätt och lugnade inte ner sig förrän Studierektorn förklarat att han nu förstått att vi (tyvärr) inte alls var clowner. Vi var kontrakterade för fyra timmars underhållning och efter en del diskussioner och en gemensam genomläsning av vår låtlista kom vi fram till att Sune och jag, istället för att spela igenom den resterande listan, skulle hjälpa till att bära ner böcker från biblioteket till en container på skolgården och att barnen skulle få glass. Jag tyckte det lät som ett bra sätt att ändå få ut gaget. Samtidigt kändes det synd att slänga så mycket böcker. I smyg smög jag därför undan en särskilt stor bok som jag tog med hem:   “DDR 30 år – En Jubileumsbok”. Den innehöll förutom en hel del statisktik även flera fina svartvita kort på bland annat grönsaksodlingar, en stor glödlampsfabrik och en tysk familj som spelar badminton på en välskött semesteranläggning. Så när jag nu summerar dagen får man väl säga att jag inte bara haft en betald spelning, utan också fått en del intressant kuskap om DDR, både var gäller landets areal och hur det är att fira semster där. Inte illa för att vara en “vanlig” måndag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar