tisdag 13 september 2011

Herrljunga

Idag blev det plötsligt väldigt stressigt. Jag hade sånär glömt bort spelningen för Hundresenärerna på Skallegården i Herrljunga och fick ge mig av hals över huvud.
I ett svagt ögonblick hade jag ju dessutom lovat att skriva några låtar om hundar, men nu fanns det inte tid till det, så på vägen upp kom jag på idén att köra några gamla låtar jag skrivit till kvinnor men med kvinnonamnen utbytta mot hundnamn.
Spelningen gick hyfsat fram tills vi körde den gamla slagdängan Lilla Frida, fast med namnet utbytt mot Lilla Fido. Ni som kan den inser säkert, precis som jag gjorde efterhand när jag sjöng den, att den blir lite märklig om den sjungs till en hund:

Det var en sommar jag minns det än
Som jag träffade min lilla vän
Så vacker, så vig och smal
Och i en baddräkt som var mer än minimal

Du steg ur havet, det glänste om din kropp
Och någonstans inom mig så tändes det ett hopp
Jag hade varit ensam, nu ville jag va två
Jag tänkte bara stanna, snälla inte gå!

Du la dig på en handduk så nära strax intill
Jag tänkte där bredvid dig, att kanske att du vill?
och faktiskt mer än solen så kan jag värma dig
Så tänkte jag inom mig, när jag närma mig

Lilla Fido från Tylösand.
Du var hetare än strandens vita sand.
Jag såg dig – tänkte sen
Ja tänk om jag, just jag fick va din vän
Å Lilla Fido det känns ibland 
Som jag vill mer än bara hålla hand i hand

Vill nån va med och leka? Jag fråga åt ditt håll
Snart skratta vi och lekte, i sanden med min boll.  
Så hamna vi i vattnet, så nära tätt intill
Då tänkte jag igen, att kanske att du vill

Vi stanna hela dagen. Ingen lust alls att gå hem
Du somnade på magen och sov till klockan fem
Och jag jag låg och såg, på dig från topp till tå
Och tänkte i mitt sinne, vad härligt att va två

Lilla Fido från Tylösand.
Du var hetare än strandens vita sand.
Jag såg dig – tänkte sen
Ja tänk om jag, just jag fick va din vän
Å Lilla Fido det känns ibland 
Som jag vill mer än bara hålla hand i hand

På dagen på vår strand, så nära vid varann
Vi låg och såg på molnen, vid västerhavets rand
Sen sågs vi varje kväll, i en bar på mitt hotell
Vi hade alltid roligt, du var precis som mej.
Med samma galna humor och jag, jag var som dej

Och alla mina vänner dom sa som så,
Hur passar ni ihop, hur passar ni, ni två?
Och att dom sen blev tysta, det kan jag nog förstå
Den dagen när vi kysstes fast alla titta på

Lilla Fido från Tylösand.
Du var hetare än strandens vita sand.
Jag såg dig – tänkte sen
Ja tänk att jag, just jag fick va din vän
Å Lilla Fido det känns ibland 
Som jag vill mer än bara hålla hand i hand

Så kom den ljuva kvällen, när det vara bara vi två kvar
När all längtan, alla frågor, skulle få ett ljuvligt svar...

[saxofonsolo]

Lilla Fido från Tylösand.
Du var hetare än strandens vita sand.
Jag såg dig – tänkte sen
Tänk att jag, just jag fick va din vän
Ja, tänk att jag, just jag fick va den man
Å Lilla Fido, på strandens varma sand
Som fick  mer än bara hålla hand i hand.

Många lämnade lokalen under låten men nästan lika många satt tysta kvar när den var slut, så på det hela så gick det väl någorlunda bra. Nästa månad är det dags igen och då tänkte jag förbereda mig lite bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar